Testy sprawnościowe

Testy sprawnościowe sprawdzają kilka podstawowych obszarów umiejętności ruchowych dzieci, tj. lokomocja, gibkość, zwinność czy wytrzymałość.

Lokomocja

Przeskoki z nogi na nogę (dystans ok. 10 metrów)
Poziom podstawowy – nie ma wyraźnego i zaakcentowanego przeskoku z nogi na nogę, kończyny górne nie skoordynowane z dolnymi, ta sama kończyna górna co dolna idzie w przód.
Poziom średniozaawansowany – widoczne rozróżnienie skok – wyskok, rytmiczna praca ramion, lądowanie na płaską stopę.
Poziom zaawansowany – krok- wysoko płynny i skoordynowany, naprzemianstronna i skoordynowana praca ramion, miękkie lądowanie na stopy.

Przeskoki na 1 nodze ( dystans ok. 5 metrów)
Poziom podstawowy – ciało zbyt wyprostowane, minimalna wysokość skoku, noga w powietrzu wyprostowana i nie wykonująca ruchu i nie z tylu ciała, ramiona proste, brak balansu
Poziom średniozaawansowany – lekkie pochylenie ciała w przód, ramiona lekko zgięte wykonują lekkie ruchy, nadal słaby balans, noga w powietrzu z tyłu ciała zaczynająca wspierać ćwiczenie, podczas lądowania następuje w niej zgięcie kolana.
Poziom zaawansowany – ciało pochylone w przód, ramiona zgięte, wykonujące ruchy podczas odbicia, noga w powietrzu z tyłu ciała działająca jak koło zamachowe ze zgięciem kolana przy lądowaniu, dobry balans.

Krok dostawny (dystans ok. 10 metrów)
Poziom podstawowy – ciało nie jest zwrócone w przód przez cały czas, stopy się krzyżują i nie odrywają w zbliżonym czasie. Ramiona nie są skoordynowane z praca nóg, problem z poruszaniem się w obu kierunkach
Poziom średniozaawansowany – ciało zwrócone w przód większość czasu wykonywania ćwiczenia, lepsze przenoszenie ciężaru ciała, stopy się nie krzyżują, cały czas widoczna lekka asymetria w zależności od kierunku poruszania, lepsza praca ramion.
Poziom zaawansowany – ciało cały czas zwrócone w przód, dobry ruch boczny nogi wiodącej a po nim skoordynowane przejście nogi tylnej., symetryczny ruch w obu kierunkach, dobra i skoordynowana praca ramion.

Kontrola obiektu

Rzut jednorącz:
Poziom podstawowy – Stopy nieruchomo, tułów skierowany w kierunku uderzenia (prostopadle do linii rzutu), bardzo mała rotacja ciała podczas rzutu, brak przeniesienia ciężaru ciała i wykończenia rzutu
Poziom średniozaawansowany – tułów równolegle do kierunku uderzenia, ciało obraca się w przód, lepsze przeniesienie ciężaru ciała jednak ta sama ręka i noga idzie w przód zbyt obszerne zakończenie rzutu.
Poziom zaawansowany – tułów równolegle do kierunku uderzenia, ramię z piłka idzie w Tyl przed rzutem, drugie ramię w celu utrzymania balansu idzie w przód, znaczna rotacja tułowia i miednicy, dobre przeniesienie ciężaru ciała, noga naprzemianstronna do rzucającego ramienia idzie w przód.

Uderzenie poziome oburącz:
(piłkę można ustawić na gumowym wysokim tee lub na hafcie na wysokości pasa. Pamiętamy aby zarówno pałka jak i piłki były miękkie).
Poziom podstawowy – Stopy nieruchomo, tułów skierowany w kierunku uderzenia (prostopadle do linii rzutu), bardzo mała rotacja ciała podczas uderzenia, większość uderzeń nie trafionych.
Poziom średniozaawansowany – tułów równolegle do kierunku uderzenia, tułów i miednica obracają się przy uderzeniu, lepsze przeniesienie ciężaru ciała przy niektórych uderzeniach, lepszy kontakt pałki z kijem.
Poziom zaawansowany – ciało ustawione bokiem, ciężar przenoszony najpierw na tylna potem na przednią nogę, ciało obraca się podczas uderzenia, powtarzalne trafienia w piłkę.

Toczenie
Ustawiamy kręgle lub inny przedmiot na greenie w odległości 10 metrów najlepiej tak aby było on na mocnym pochyleniu tak aby piłka skręcała podczas toczenia. Wykonujemy 5 powtórzeń
Poziom podstawowy – problemy z toczeniem piłki, brak kontroli nad dokładności i brak zrozumienia zachowania się piłki na pochyleniu
Poziom średniozaawansowany – umieją toczyć piłkę jednak ze zmienna prędkością, potrzebują jeden lub dwa powtórzenia na zrozumienie zachowania piłki na pochyleniu.
Poziom zaawansowany – biorą poprawkę na kierunek już przy pierwszym toczeniu, toczą piłkę ze stałą prędkością.

Gibkość

Test SFMA (Selective Functional Movement Assessment)

Skłon – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód, następnie wykonuje skłon w przód zginając się w biodrach starając się dotknąć palców stóp o wyprostowanych nogach.
Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków:
1. Przeniesienie środka ciężkości w tył (co najmniej kilkanaście cm)
2. Dotknięcie palców u stóp
3. Prawidłowa krzywizna kręgosłupa
4. Brak bocznych rotacji kręgosłupa

Odchylenie – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód, następnie unosi wyprostowane ramiona nad głowę z łokciami na wysokości uszu. Następnie wykonuje odchylenie tak daleko jak może w tył starając się aby biodra szły w przód a ramiona w tył w tym samym czasie.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków:
1. Ramiona są dalej niż uszy
2. Przód miednicy znajduje się przed palcami stóp
3. Symetryczna krzywizna kręgosłupa
4. Łopatki znajdują się za piętami.

Skręt tułowia – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód z ramionami wzdłuż tułowia. Następnie wykonuje maksymalny skręt całego ciała (biodra, ramiona, głowa) w lewo i w prawo.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków (punktujemy w obie strony):
1. Miednica skręca się o 50 Stopni
2. X fator (skręt ramion w stosunku do miednicy) jest ponad 45 stopni
3. Zachowana wysokość ciała podczas skrętu
4. Broda skręca się poza obojczyk (rotacja szyi ok. 65 stopni)

Stanie Na 1 nodze – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód z ramionami wzdłuż tułowia jednak nie dotykającymi tułowia. Następnie unosi jedną nogę do momentu aż udo i podudzie nie są zgięte pod kątem 90 stopni. W tej pozycji stara się utrzymać przed 10 sekund. Jeśli ćwiczenie jest wykonane poprawnie i bezboleśnie prosimy o zamknięcie oczu na 10 sekund w tej samej pozycji.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków (punktujemy w obie strony):
1. Utrzymuje pozycję przez 10 s. z otwartymi oczami
2. Utrzymuje pozycję przez 10 s. z zamkniętymi oczami
3. Miednica jest stabilna i na jednym poziomie
4. Nie ma utraty lub zmiany wysokości czy postawy ciała

Przysiad – Dziecko stoi w rozkroku na szerokość barków ze stopami lekko skierowanymi na zewnątrz. Następnie unosi ramiona nad głowę i wykonuje pełny przysiad z rękoma nad głową.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków:
1. Ramiona i dłonie są cały czas nad głowa lub na wysokości stóp
2. Uda przekraczają pozycje równoległą do podłoża
3. Palce u stóp i stopy przez cały czas skierowane są w przód
4. Ciężar ciała jest rozłożony równomiernie podczas przysiadu.

Pchanie i przyciąganie – staramy się wykonać jak najwięcej ugięć ramion w podporze (potocznie pompek) w przeciągu 60 s. Następnie staramy się wykonać jak najwięcej podciągnięć w leżeniu w przeciągu 60 s. dla bardziej zaawansowanych stosujemy również podciąganie w zwisie nachwytem (broda musi być ponad drążkiem)

Deska/most – test ten polega na jak najdłuższym utrzymaniu pozycji deski (plank – utrzymanie się na przedramionach i palcach stóp, całe ciało uniesiotest ten polega na jak najdłuższym utrzymaniu pozycji deski (plank – utrzymanie się na przedramionach i palcach stóp, całe ciało uniesione nad podłogę w jednej linii) oraz pozycji mostu (bridge- leżąc na plecach stopy płasko na ziemi, kolana zgięte, ramiona uniesione w górę, dłonie złączone jak do modlitwy. Unosimy biodra do góry, tak aby były w jednej linii z barkami i kolanami, wykonujemy 2-3 kroki w miejscu i następnie prostujemy jedną nogę tak aby była przedłużeniem bioder, jeśli lewa noga jest prosta to badamy prawy pośladek) ) z jedną noga uniesioną w górze. Zwracamy uwagę na pozycję tułowia, biodra nie powinny opadać w dół. Oba testy muszą być zaliczone tego samego dnia.

Skok dosiężny – mierzymy zasięg ramiona dziecka w pozycji wyprostowanej ze stopami na ziemi. Następnie wykonuje on wyskok dosiężny z miejsca z półprzysiadu (bez nabiegu. Wynik to różnica w pomiarze wyskoku i zasięgu ramion.

Rzut z siadu – test wykonujemy w pozycji siedzącej na krześle z plecami opartymi o krzesło. Ciężar piłki to 1 kg na 20 kg ciężaru ciała wykonującego ćwiczenie. Mając przez cały czas plecy oparte o krzesło wykonujemy wypchnięcie piłki sprzed klatki piersiowej. Odległość mierzymy od mostka wykonującego test do miejsca gdzie wylądowała piłka.

Rzut z leżenia – test zaczynamy w pozycji leżącej ze stopami płasko na ziemi i zgiętymi kolanami. Trzymamy piłkę lekarską za głową (ciężar piłki to 1 kg na 20 kg ciężaru ciała wykonującego ćwiczenie). Następnie przechodząc do pozycji siedzącej wykonujemy rzut piłki zza głowy. Odległość mierzymy od mostka wykonującego test będącego w pozycji siedzącej do miejsca gdzie wylądowała piłka.

Oba testy muszą być zaliczone tego samego dnia.

Bieg wahadłowy – rozstawiamy pachołki lub inne znaczniki w odległości 9 metrów od siebie (10 jardów) wyznaczając między nimi dwie równoległe linie. Za jedną z nich kładziemy 2 klocki lub inne podobne przedmioty. Zawodnik rozpoczyna bieg na sygnał gotów – start , biegnie do pierwszego klocka podnosi go i biegnie powrotem po czym kładzie klocek za linia startu, następnie zawraca i biegnie po drugi klocek podnosi go po czym biegnie przez linię startu. Stoper włączmy i wyłączamy po przekroczeniu linii startu przez ćwiczącego

Należy pamiętać, aby testy były wykonywane w podobnych lub jednakowych warunkach z zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Inne warunki pogodowe lub inna nawierzchnia mogą wpływać na zróżnicowanie wyników testów.

 

POZIOM PODSTAWOWY

Testy sprawności na poziomie 1: białym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
315 (35 x 9 konkurencji)
Lokomocja Podstawowy
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg
Deska Deska

Testy sprawności na poziomie 2: żółtym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
360 (40 x 9 konkurencji)
Lokomocja Średniozaawansowany
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg
Deska Deska

 

Testy sprawności na poziomie 3: pomarańczowym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
405 (45 x 9 konkurencji)
Lokomocja Zaawansowany
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg
Deska Deska

POZIOM ŚREDNIOZAAWANSOWANY

Testy sprawnościowe na poziomie 4: zielonym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
450 (50 x 9 konkurencji)
Lokomocja
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg 270 cm (dziewczęta)
300 cm (chłopcy)
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg 270 cm (dziewczęta)
300 cm (chłopcy)
Deska Deska 45 sek.

Testy sprawnościowe na poziomie 5niebieskim

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
495 (55 x 9 konkurencji)
Lokomocja
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg 390 cm (dziewczęta)
420 cm (chłopcy)
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg 390 cm (dziewczęta)
420 cm (chłopcy)
Deska Deska 60 sek.

Testy sprawnościowe na poziomie 6: purpurowym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
540 (65 x 9 konkurencji)
Lokomocja
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg 480 cm (dziewczęta)
510 cm (chłopcy)
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg 480 cm (dziewczęta)
510 cm (chłopcy)
Deska Deska 90 sek.

POZIOM ZAAWANSOWANY

Testy sprawnościowe na poziomie 7: czerwonym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
585 (65 x 9 konkurencji)
Lokomocja
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg 540 cm (dziewczęta)
570 cm (chłopcy)
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg 540 cm (dziewczęta)
570 cm (chłopcy)
Deska Deska 120 sek.

Testy sprawnościowe na poziomie 8: srebrnym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
630 (70 x 9 konkurencji)
Lokomocja
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg 600 cm (dziewczęta)
660 cm (chłopcy)
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg 600 cm (dziewczęta)
660 cm (chłopcy)
Deska Deska 160 sek.

Testy sprawnościowe na poziomie 9: czarnym

Test Eurofit 1. Skok w dal
2. Siła ścisku ręki
3. Siady z leżenia
4. Zwis na drążku
5. Podciąganie na drążku
6. Skłon w staniu
7. Bieg 4 x 10 m
8. Bieg 50 m
9. Bieg długi
675 (75 x 9 konkurencji)
Lokomocja
Rzut z leżenia Piłka lekarska 2 kg 680 cm (dziewczęta)
720 cm (chłopcy)
Rzut z siadu Piłka lekarska 2 kg 680 cm (dziewczęta)
720 cm (chłopcy)
Deska Deska 180 sek.

 

Narodowy
Program
Rozwoju
Juniorów

Adres:

Polski Związek Golfa

Al. Jerozolimskie 65/79, pok. 3211-12,
00-697 Warszawa

Kontakt:

tel. +48 22 6305560,
fax. +48 22 6305561,
email: biuro@pzgolf.pl

NIP: 118-13-89-478;
Regon: 010345636;
KRS: 0000117289

 

Narodowy Program Rozwoju Juniorów