zamknij

Multimedia

Galeria zdjęć i filmy prezentujące działania programu oraz poświęcone golfowi juniorskiemu.

Testy sprawnościowe

Testy sprawnościowe sprawdzają kilka podstawowych obszarów umiejętności ruchowych dzieci.

Lokomocja

Przeskoki z nogi na nogę (dystans ok. 10 metrów)
Poziom podstawowy – nie ma wyraźnego i zaakcentowanego przeskoku z nogi na nogę, kończyny górne nie skoordynowane z dolnymi, ta sama kończyna górna co dolna idzie w przód.
Poziom średniozaawansowany – widoczne rozróżnienie skok – wyskok, rytmiczna praca ramion, lądowanie na płaską stopę.
Poziom zaawansowany – krok- wysoko płynny i skoordynowany, naprzemianstronna i skoordynowana praca ramion, miękkie lądowanie na stopy.

Przeskoki na 1 nodze ( dystans ok. 5 metrów)
Poziom podstawowy – ciało zbyt wyprostowane, minimalna wysokość skoku, noga w powietrzu wyprostowana i nie wykonująca ruchu i nie z tylu ciała, ramiona proste, brak balansu
Poziom średniozaawansowany – lekkie pochylenie ciała w przód, ramiona lekko zgięte wykonują lekkie ruchy, nadal słaby balans, noga w powietrzu z tyłu ciała zaczynająca wspierać ćwiczenie, podczas lądowania następuje w niej zgięcie kolana.
Poziom zaawansowany – ciało pochylone w przód, ramiona zgięte, wykonujące ruchy podczas odbicia, noga w powietrzu z tyłu ciała działająca jak koło zamachowe ze zgięciem kolana przy lądowaniu, dobry balans.

Krok dostawny (dystans ok. 10 metrów)
Poziom podstawowy – ciało nie jest zwrócone w przód przez cały czas, stopy się krzyżują i nie odrywają w zbliżonym czasie. Ramiona nie są skoordynowane z praca nóg, problem z poruszaniem się w obu kierunkach
Poziom średniozaawansowany – ciało zwrócone w przód większość czasu wykonywania ćwiczenia, lepsze przenoszenie ciężaru ciała, stopy się nie krzyżują, cały czas widoczna lekka asymetria w zależności od kierunku poruszania, lepsza praca ramion.
Poziom zaawansowany – ciało cały czas zwrócone w przód, dobry ruch boczny nogi wiodącej a po nim skoordynowane przejście nogi tylnej., symetryczny ruch w obu kierunkach, dobra i skoordynowana praca ramion.

Kontrola obiektu

Rzut jednorącz:
Poziom podstawowy – Stopy nieruchomo, tułów skierowany w kierunku uderzenia (prostopadle do linii rzutu), bardzo mała rotacja ciała podczas rzutu, brak przeniesienia ciężaru ciała i wykończenia rzutu
Poziom średniozaawansowany – tułów równolegle do kierunku uderzenia, ciało obraca się w przód, lepsze przeniesienie ciężaru ciała jednak ta sama ręka i noga idzie w przód zbyt obszerne zakończenie rzutu.
Poziom zaawansowany – tułów równolegle do kierunku uderzenia, ramię z piłka idzie w Tyl przed rzutem, drugie ramię w celu utrzymania balansu idzie w przód, znaczna rotacja tułowia i miednicy, dobre przeniesienie ciężaru ciała, noga naprzemianstronna do rzucającego ramienia idzie w przód.

Uderzenie poziome oburącz:
(piłkę można ustawić na gumowym wysokim tee lub na hafcie na wysokości pasa. Pamiętamy aby zarówno pałka jak i piłki były miękkie).
Poziom podstawowy – Stopy nieruchomo, tułów skierowany w kierunku uderzenia (prostopadle do linii rzutu), bardzo mała rotacja ciała podczas uderzenia, większość uderzeń nie trafionych.
Poziom średniozaawansowany – tułów równolegle do kierunku uderzenia, tułów i miednica obracają się przy uderzeniu, lepsze przeniesienie ciężaru ciała przy niektórych uderzeniach, lepszy kontakt pałki z kijem.
Poziom zaawansowany – ciało ustawione bokiem, ciężar przenoszony najpierw na tylna potem na przednią nogę, ciało obraca się podczas uderzenia, powtarzalne trafienia w piłkę.

Toczenie
Ustawiamy kręgle lub inny przedmiot na greenie w odległości 10 metrów najlepiej tak aby było on na mocnym pochyleniu tak aby piłka skręcała podczas toczenia. Wykonujemy 5 powtórzeń
Poziom podstawowy – problemy z toczeniem piłki, brak kontroli nad dokładności i brak zrozumienia zachowania się piłki na pochyleniu
Poziom średniozaawansowany – umieją toczyć piłkę jednak ze zmienna prędkością, potrzebują jeden lub dwa powtórzenia na zrozumienie zachowania piłki na pochyleniu.
Poziom zaawansowany – biorą poprawkę na kierunek już przy pierwszym toczeniu, toczą piłkę ze stałą prędkością.

Gibkość

Test SFMA (Selective Functional Movement Assessment)

Skłon – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód, następnie wykonuje skłon w przód zginając się w biodrach starając się dotknąć palców stóp o wyprostowanych nogach.
Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków:
1. Przeniesienie środka ciężkości w tył (co najmniej kilkanaście cm)
2. Dotknięcie palców u stóp
3. Prawidłowa krzywizna kręgosłupa
4. Brak bocznych rotacji kręgosłupa

Odchylenie – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód, następnie unosi wyprostowane ramiona nad głowę z łokciami na wysokości uszu. Następnie wykonuje odchylenie tak daleko jak może w tył starając się aby biodra szły w przód a ramiona w tył w tym samym czasie.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków:
1. Ramiona są dalej niż uszy
2. Przód miednicy znajduje się przed palcami stóp
3. Symetryczna krzywizna kręgosłupa
4. Łopatki znajdują się za piętami.

Skręt tułowia – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód z ramionami wzdłuż tułowia. Następnie wykonuje maksymalny skręt całego ciała (biodra, ramiona, głowa) w lewo i w prawo.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków (punktujemy w obie strony):
1. Miednica skręca się o 50 Stopni
2. X fator (skręt ramion w stosunku do miednicy) jest ponad 45 stopni
3. Zachowana wysokość ciała podczas skrętu
4. Broda skręca się poza obojczyk (rotacja szyi ok. 65 stopni)

Stanie Na 1 nodze – dziecko stoi ze złączonymi nogami z palcami stóp skierowanymi w przód z ramionami wzdłuż tułowia jednak nie dotykającymi tułowia. Następnie unosi jedną nogę do momentu aż udo i podudzie nie są zgięte pod kątem 90 stopni. W tej pozycji stara się utrzymać przed 10 sekund. Jeśli ćwiczenie jest wykonane poprawnie i bezboleśnie prosimy o zamknięcie oczu na 10 sekund w tej samej pozycji.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków (punktujemy w obie strony):
1. Utrzymuje pozycję przez 10 s. z otwartymi oczami
2. Utrzymuje pozycję przez 10 s. z zamkniętymi oczami
3. Miednica jest stabilna i na jednym poziomie
4. Nie ma utraty lub zmiany wysokości czy postawy ciała

Przysiad – Dziecko stoi w rozkroku na szerokość barków ze stopami lekko skierowanymi na zewnątrz. Następnie unosi ramiona nad głowę i wykonuje pełny przysiad z rękoma nad głową.

Punktacja:
Jeden punkt za spełnienie każdego z warunków:
1. Ramiona i dłonie są cały czas nad głowa lub na wysokości stóp
2. Uda przekraczają pozycje równoległą do podłoża
3. Palce u stóp i stopy przez cały czas skierowane są w przód
4. Ciężar ciała jest rozłożony równomiernie podczas przysiadu.

Pchanie i przyciąganie – staramy się wykonać jak najwięcej ugięć ramion w podporze (potocznie pompek) w przeciągu 60 s. Następnie staramy się wykonać jak najwięcej podciągnięć w leżeniu w przeciągu 60 s. dla bardziej zaawansowanych stosujemy również podciąganie w zwisie nachwytem (broda musi być ponad drążkiem)

Deska/most – test ten polega na jak najdłuższym utrzymaniu pozycji deski (plank – utrzymanie się na przedramionach i palcach stóp, całe ciało uniesiotest ten polega na jak najdłuższym utrzymaniu pozycji deski (plank – utrzymanie się na przedramionach i palcach stóp, całe ciało uniesione nad podłogę w jednej linii) oraz pozycji mostu (bridge- leżąc na plecach stopy płasko na ziemi, kolana zgięte, ramiona uniesione w górę, dłonie złączone jak do modlitwy. Unosimy biodra do góry, tak aby były w jednej linii z barkami i kolanami, wykonujemy 2-3 kroki w miejscu i następnie prostujemy jedną nogę tak aby była przedłużeniem bioder, jeśli lewa noga jest prosta to badamy prawy pośladek) ) z jedną noga uniesioną w górze. Zwracamy uwagę na pozycję tułowia, biodra nie powinny opadać w dół. Oba testy muszą być zaliczone tego samego dnia.

Skok dosiężny – mierzymy zasięg ramiona dziecka w pozycji wyprostowanej ze stopami na ziemi. Następnie wykonuje on wyskok dosiężny z miejsca z półprzysiadu (bez nabiegu. Wynik to różnica w pomiarze wyskoku i zasięgu ramion.

Rzut z siadu – test wykonujemy w pozycji siedzącej na krześle z plecami opartymi o krzesło. Ciężar piłki to 1 kg na 20 kg ciężaru ciała wykonującego ćwiczenie. Mając przez cały czas plecy oparte o krzesło wykonujemy wypchnięcie piłki sprzed klatki piersiowej. Odległość mierzymy od mostka wykonującego test do miejsca gdzie wylądowała piłka.

Rzut z leżenia – test zaczynamy w pozycji leżącej ze stopami płasko na ziemi i zgiętymi kolanami. Trzymamy piłkę lekarską za głową (ciężar piłki to 1 kg na 20 kg ciężaru ciała wykonującego ćwiczenie). Następnie przechodząc do pozycji siedzącej wykonujemy rzut piłki zza głowy. Odległość mierzymy od mostka wykonującego test będącego w pozycji siedzącej do miejsca gdzie wylądowała piłka.

Oba testy muszą być zaliczone tego samego dnia.

Bieg wahadłowy – rozstawiamy pachołki lub inne znaczniki w odległości 9 metrów od siebie (10 jardów) wyznaczając między nimi dwie równoległe linie. Za jedną z nich kładziemy 2 klocki lub inne podobne przedmioty. Zawodnik rozpoczyna bieg na sygnał gotów – start , biegnie do pierwszego klocka podnosi go i biegnie powrotem po czym kładzie klocek za linia startu, następnie zawraca i biegnie po drugi klocek podnosi go po czym biegnie przez linię startu. Stoper włączmy i wyłączamy po przekroczeniu linii startu przez ćwiczącego

Należy pamiętać, aby testy były wykonywane w podobnych lub jednakowych warunkach z zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Inne warunki pogodowe lub inna nawierzchnia mogą wpływać na zróżnicowanie wyników testów.

 

Testy sprawności na poziomie 1: białym

Lokomocyjne Podstawowe umiejętności skoków, przeskoków, skipów oraz kroku dostawnego;
Kontrola obiektu Podstawowe umiejętności rzutów, uderzeń, toczenia;
Gibkość Test SFMA na dziesięć punktów lub lepiej;
Pchanie i przyciąganie Dwa ugięcia ramion w podporze oraz dwa podciągnięcia w leżeniu;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 24 sekundy;
Skok dosiężny 12,5 cm lub więcej;
Rzut z leżenia
i siadu
150 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo): Chłopcy 13,3 sek. lub lepiej /dziewczęta 13,8 sek.;


Testy sprawności na poziomie 2: żółtym

Lokomocyjne Średniozaawansowane umiejętności skoków, przeskoków, skipów oraz kroku dostawnego;
Kontrola obiektu Średniozaawansowane umiejętności rzutów, uderzeń, toczenia;
Gibkość Test SFMA na 11 punktów lub lepiej;
Pchanie
i przyciąganie
Cztery ugięcia ramion w podporze oraz cztery podciągnięcia w leżeniu;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 48 sekund;
Skok dosiężny 15 cm lub więcej;
Rzut z leżenia
i siadu
180 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo): Chłopcy 12,8 sek. lub lepiej /dziewczęta 13,2 sek.;


Testy sprawności na poziomie 3
: pomarańczowym

Lokomocyjne Zaawansowane umiejętności skoków, przeskoków, skipów oraz kroku dostawnego;
Kontrola obiektu Zaawansowane umiejętności rzutów, uderzeń, toczenia;
Gibkość Test A na 12 punktów lub lepiej;
Pchanie
i przyciąganie
Sześć ugięć ramion w podporze oraz sześć podciągnięć w leżeniu;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 72 sekundy;
Skok dosiężny 18 cm lub więcej;
Rzut z leżenia
i siadu
210 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo): Chłopcy 12,2 sek. lub lepiej /dziewczęta 12,9 sek.;


Testy sprawnościowe na poziomie 4: zielonym 

Gibkość Test A na 13 punktów lub lepiej;
Uginanie ramion w podporze  Dziesięć razy;
Podciąganie w zwisie  Jeden raz;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 96 sekundy;
Skok dosiężny 25 cm lub więcej;
Rzut z leżenia
i siadu
300 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo): Chłopcy 11,9 sek. lub lepiej /dziewczęta 12,5 sek.;


Testy sprawnościowe na poziomie 5
niebieskim

 

Gibkość Test A na 14 punktów lub lepiej;
Uginanie ramion w podporze  18 razy;
Podciąganie ciała w leżeniu 18 razy;
Podciąganie w zwisie Dwa razy;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 144 sekundy;
Skok dosiężny 35 cm lub więcej;
Rzut z leżenia
i siadu
420 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo) Chłopcy 11,1 sek. lub lepiej /dziewczęta 11,5 sek.;


Testy sprawnościowe na poziomie 6: purpurowym

 

Gibkość Test A na 15 punktów lub lepiej;
Uginanie ramion w podporze  24 razy;
Podciąganie ciała w leżeniu 24 razy;
Podciąganie w zwisie Chłopcy cztery razy, dziewczęta trzy razy;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 168 sekund;
Skok dosiężny Chłopcy 43 cm, dziewczęta 41 cm;
Rzut z leżenia
i siadu
Chłopcy 510 cm, dziewczęta 480 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo) Chłopcy 10,6 sek. lub lepiej /dziewczęta 11,3 sek.;


Testy sprawnościowe na poziomie 7: czerwonym

Gibkość Test A na 16 punktów lub lepiej;
Uginanie ramion w podporze  Chłopcy 30 razy, dziewczęta 26 razy;
Podciąganie ciała w leżeniu Chłopcy 30 razy, dziewczęta 26 razy;
Podciąganie w zwisie Chłopcy sześć razy, dziewczęta pięć razy;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 192 sekundy;
Skok dosiężny Chłopcy 48 cm, dziewczęta 45 cm;
Rzut z leżenia
i siadu
Chłopcy 570 cm, dziewczęta 540 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo) Chłopcy 10,2 sek. lub lepiej / dziewczęta 11,0 sek.;


Testy sprawnościowe na poziomie 8: srebrnym

Gibkość Test A na 17 punktów lub lepiej;
Uginanie ramion w podporze  Chłopcy 32 razy, dziewczęta 30 razy;
Podciąganie ciała w leżeniu Chłopcy 32 razy, dziewczęta 30 razy;
Podciąganie w zwisie Chłopcy 8 razy, dziewczęta 6 razy;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 216 sekund;
Skok dosiężny Chłopcy 56 cm, dziewczęta 51 cm;
Rzut z leżenia
i siadu
Chłopcy 660 cm, dziewczęta 600 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo) Chłopcy 9,9 sek. lub lepiej /dziewczęta 10,8 sek.;


Testy sprawnościowe na poziomie 9: czarnym

Gibkość Test A na 18 punktów lub lepiej;
Uginanie ramion w podporze  Chłopcy 40 razy, dziewczęta 35 razy;
Podciąganie ciała w leżeniu Chłopcy 40 razy dziewczęta 35 razy;
Podciąganie w zwisie Chłopcy 10 razy, dziewczęta 7 razy;
Deska i most Utrzymać każdą pozycję przez 240 sekund;
Skok dosiężny Chłopcy 60 cm, dziewczęta 55 cm;
Rzut z leżenia
i siadu
Chłopcy 720 cm, dziewczęta 660 cm w każdej próbie;
Sprint (wahadłowo) Chłopcy 9,5 sek. lub lepiej /dziewczęta 10,6 sek.;

 

PZG Birdie

Ranking

Oficjalny ranking juniorski polskiego golfa. Wejdź i zobacz, która sekcja juniorska jest obecnie najlepsza w Polsce!